Phnom Penh en Sihanoukville - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Anoek Hoogbergen - WaarBenJij.nu Phnom Penh en Sihanoukville - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Anoek Hoogbergen - WaarBenJij.nu

Phnom Penh en Sihanoukville

Door: Anoek

Blijf op de hoogte en volg Anoek

05 Februari 2017 | Cambodja, Preah Seihanouk

Na een reis van ongeveer 7 uur kwam ik aan in Phnom Penh. Door een tuktuk werd ik naar het hostel gebracht, maar omdat het pas 7.00 uur was kon ik nog niet inchecken. Ik ben bij een bakkerijtje gaan ontbijten en heb daar een planning gemaakt van wat ik wilde zien. Met mijn tuktuk chauffeur had ik om 10.00 uur afgesproken om naar the killingfields en Tuol sleng prison te gaan. Hij zou mij brengen en dan wachten tot ik klaar was, om me vervolgens weer terug te brengen. The killingfields waren erg heftig, vooral als je je bedenkt dat dit er pas één van de meer dan 300 is. Ik heb een audiotour gedaan, waarbij er verteld werd wat er te zien was. Op elk punt toetste je het nummer in van de plek en kreeg je informatie. Ik heb hierdoor veel geleerd over de geschiedenis en totstandkoming van de velden. Wij leren vooral over Hitler in de tweede wereldoorlog, maar wat in Cambodja gebeurden leren we eigenlijk amper. Terwijl dit toch echt vergelijkbare praktijken waren. Pol Pot en zijn handlangers hebben miljoenen mensen van hun eigen volk vermoord, ze wilde een nieuwe communistische samenleving. Iedereen die die plannen kon dwarsbomen, vooral mensen die gestudeerd hadden plus hun familie zodat ze geen wraak konden nemen, werden vermoord. 2 miljoen van de toen maar 7 miljoen bewoners van Cambodja zijn vermoord. Ik moest regelmatig een grote brok in mijn keel wegslikken en zag verschillende mensen een traantje weg pinken. Het is gewoon ongelofelijk wat daar gebeurd is, dat je 25% van je eigen volk zo afslacht! Er waren verschillende massagraven te zien, waar honderden mensen in werden gegooid nadat ze vermoord waren. Regelmatig als het regent komen er resten van botten, tanden en kleding boven naar boven. Ik heb een aantal tanden gezien en heel veel kledingstukken. Regelmatig worden deze door het personeel opgeruimd, zodat mensen het niet gaan oprapen. Dit wordt allemaal bewaard in glazen kisten die je kunt bekijken. Ook staat er een killing tree, een grote boom waar voornamelijk baby's en kinderen bij hun voeten werden opgetild en tegenaan werden geslingerd tot ze dood waren, dit scheelde geld voor kogels. Aan deze boom hangen nu veel armbandjes die mensen achterlaten als blijk van respect. Als laatste kwam ik langs een stupa, een herdenkingsmonument voor de overledenen. Deze is helemaal gevuld met schedels die gevonden zijn van de slachtoffers, geordend op doodsoorzaak. Je ziet bijvoorbeeld gebarsten schedels die zijn ingeslagen met een bijl en schedels met gaten die zijn ingeslagen met bamboestokken. Dit was erg heftig en na alles gezien te hebben wilde ik eigenlijk zo snel mogelijk weg. En toen stond er nog een heftige bezienswaardigheid op de planning, namelijk de Tuol Sleng prison. Dit was de gevangenis waar de slachtoffers werden vastgehouden voordat ze werden vermoord op the killigfields. Hiervoor was het een schoolgebouw die is omgebouwd tot gevangenis. De gevangenis had ook een audiotour waardoor je veel informatie kreeg over de gebeurtenissen. Ik liep langs verschillende cellen en kamers waar gevangenen werden vastgehouden en-/of gemarteld. Er hingen foto's bij van sommige slachtoffers, geboeid en geslagen. Ook hingen er foto's van de slachtoffers die werden gemaakt wanneer de binnen kwamen. Niet alle foto's konden op tijd vernietigd worden en deze hangen nu als tentoonstelling. Er zijn zelfs nog mensen die naar de foto's komen kijken om dierbaren te identificeren. Als laatste waren er 2 overlevenden die boeken hebben geschreven. Zij zijn twee van de slechts 14 overlevenden uit de gevangenis. Toen was het tijd om terug te gaan naar het hostel. Mijn tuktuk chauffeur zei dat hij nog wel wat leuke plekjes kende, maar ik was zo teneergeslagen dat ik hem daarvoor bedankte. Hij snapte het natuurlijk en bracht me terug naar het hostel. Daar heb ik langs het zwembad gelegen en geprobeerd mijn gedachten af te leiden door te gaan lezen. Dit werkte, maar met deze dag was ik eigenlijk wel klaar en heb de rest van de avond in het hostel gerelaxt met wat andere.

De volgende ochtend moest ik op tijd op om naar een kookcursus te gaan waarvoor ik me had aangemeld. We gingen eerst naar de markt waar we uitleg kregen over de ingrediënten die we nodig hadden. Daarna zijn we terug gegaan naar het restaurant om te koken. We maakte groene mango salade, amok (soort gestoomde curry) en een toetje met banaan en kokosmelk. Het was erg leuk om typisch Cambodjaans te koken en het was ook lekker. We waren maar met zijn 4e, waardoor het heel persoonlijk was en we meer één op één uitleg kregen. Na de kookcursus ben ik naar het hostel gegaan en heb daar lekker langs het zwembad gelegen. De rest van de dag heb ik lekker gerelaxt, omdat er verder niet veel te doen is heb ik al het sightseeing een beetje over de dagen verdeeld.

De volgende dag ben ik naar het nationaal museum geweest. Dit vond ik niet zo heel interessant vergeleken met die in Vietnam en Laos. Hier stonden meer beelden en andere voorwerpen dan echt geschiedenis. Wel hadden ze een lekkere tuin waar ik een tijd heb gezeten en gelezen. Na het museum ben ik richting het paleis gelopen, maar die was tussen de middag dicht. Toen ben ik een stuk langs het water gelopen en ben daarna terug gegaan om me om te kleden. S'avonds ging ik naar een traditionele Cambodjaanse dansvoorstelling. Dit was leuk om te zien en de kostuums waren erg mooi. Ze deden verschillende dansen met ieder een eigen betekenis. Op de heen weg sprak een tuktuk chauffeur me aan dat hij me graag wilde brengen, want hij vond het niet veilig dat ik daar alleen liep. Hij zou dan met me mee gaan naar de voorstelling en dan terug brengen. Ik had mijn twijfels maar toen liet hij zijn Facebookpagina zien waar hij allemaal reizigers als vrienden had die berichten achterlaten. Toen dacht ik dat hij wel te vertrouwen was, wat ook zo was. Ik was te vroeg voor de show dus hij nam me mee voor koffie en vertelde veel over zijn familie. Bijna iedereen van zijn familie is omgekomen in the killing fields. Hij is alleen en heeft 10 kinderen geadopteerd. Hij probeert rond te komen door met de tuktuk rond te rijden. Hij was erg aardig en vertelde me veel over Cambodja. Al met al een goede avond.

De laatste dag moest ik de bus hebben naar Sihanoukville, mijn laatste bestemming in Cambodja. Dit was ongeveer 5 uur rijden met een minivan. De airco ging halverwege kapot dus dat was erg warm. Halverwege de avond kwam ik aan en was moe van het reizen en de hitte, dus ging ik na het eten wat lezen in bed en op tijd slapen.

De eerste dag in Sihanoukville ben ik naar het strand gegaan en heb daar de hele dag gelegen. Ook heb ik een aantal keer in de zee gezwommen om af te koelen. Het water was mooi helder en rustig qua golven. Heerlijk om eindelijk weer eens in de zee te zwemmen! Aan het eind van de middag ging ik terug om te douchen en om te kleden. Op het strand ontmoette ik iemand waarmee ik gezellig heb gekletst. Ik vertelde dat ik de volgende dag een boottrip ging doen en ze wilde graag mee. We spraken s'avonds af om een ticket te boeken en wat te eten en drinken. In het hostel ontmoette ik wat meiden die in dezelfde kamer verbleven. Zij gingen een drankje doen en nodigde mij ook uit. We zijn naar het strand gelopen waar we hebben gegeten en gedronken, terwijl we de zonsondergang zagen. Daarna was er vuurwerk, nog steeds van het Chinese nieuwjaar. Na een aantal drankjes zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben daar nog bij het zwembad gerelaxt.

De volgende dag was de boottrip. We vertrokken om 9.00 uur en er was ontbijt, lunch en snorkelen bij de prijs inbegrepen. Er kwam een Cambodjaans stelletje bij ons zitten die net getrouwd waren, ze waren daar op huwelijksreis. Ze waren erg aardig en deelde de hele dag hun eten met ons. Met de trip gingen we drie eilanden bezoeken. De eerste was het populaire eiland Koh Rong en daar was het water nog helderder en het zand nog witter dan in Sihanoukville. Toen gingen we naar een eiland waar een stuk van de kust de boot werd stilgelegd om te snorkelen. Het was erg mooi en heb veel vissen en koraalriffen gezien. Het laatste eiland was Koh Rong Sanloem. Hier was het nog helderder en het zand nog witter dan de andere eilanden. Erg mooi en zou willen dat ik daar wat langer kon blijven! Toen was het tijd om terug te gaan en was er nog een schuimparty op de boot. Eenmaal aangemeerd hebben we ergens gegeten en toen afscheid genomen, omdat ik de volgende dag vertrok.

Morgen ga ik met de bus terug naar Phnom Penh om vanaf daar naar Bangkok te vliegen. Dit is een beetje buiten mijn budget, maar lees alleen maar slechte verhalen over de bussen van hier naar Bangkok. Omdat ik mijn vlucht terug naar Amsterdam moet halen wil ik die lange vertragingen niet riskeren en heb ik besloten maar te gaan vliegen. Ik heb dan twee dagen in Bangkok voordat ik donderdag op vrijdag nacht terug vlieg.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anoek

Hey allemaal, Leuk dat jullie mee willen lezen met mijn reis naar Vietnam. Laos, Cambodja en Bangkok. Ik probeer zoveel mogelijk te posten, maar dit zal liggen aan mijn tijd en de mogelijkheid van het internet. Liefs, Anoek

Actief sinds 22 Nov. 2016
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 89604

Voorgaande reizen:

03 December 2016 - 10 Februari 2017

Zuid-Oost Azië / Indochina

Landen bezocht: