Ha Long en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anoek Hoogbergen - WaarBenJij.nu Ha Long en Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Anoek Hoogbergen - WaarBenJij.nu

Ha Long en Hanoi

Door: Anoek

Blijf op de hoogte en volg Anoek

12 Januari 2017 | Vietnam, Hanoi

Na een nachttrein van 13 uur vanuit Hué, kwamen we aan in Hanoi. Om naar Halong bay te gaan was er nog een busreis van 4 uur. Het was dus een lange reis maar ik was erg enthousiast om Halong bay te zien.

Aangekomen in Halong konden we eerst ontbijten in het hotel en rustig douchen. Daarna gingen we richting de haven voor een boottrip naar Halong Bay. We kregen eerst een uitgebreide lunch met heerlijke verse zeevruchten en rijst. Na de lunch op de boot waren we aangekomen bij de eilanden. Halong Bay bestaat uit ongeveer 2000 eilanden in de baai. Dit is één van de zeven wereldwonderen. We vaarde een stuk door de rotsen heen en meerde aan bij een grot. We zijn de grot ingegaan en dit was super indrukwekkend om te zien. Na de wandeling in de grot zijn we weer op de boot gegaan en konden we op het dek genieten van de zon en het uitzicht. We meerde weer aan bij een steiger, waar we konden kajakken. Ik vond dit spannend, maar besloot het toch te gaan doen. Na lang klungelen lukte het om de kajak te besturen en was het super ontspannend op het heldere water met een mooi uitzicht. We zaten een paar keer vast in de modder, wat erg lachwekkend was. Na één uur kajakken gingen we terug naar de boot en keerde we terug naar ons hotel. We hebben daarna gegeten in een lokaal restaurant met goed eten en goedkope biertjes. Daarna wilde we naar een bar, maar er is weinig te beleven in Halong. We vonden een pub, waar maar 3 toeristen zaten. Na een cocktail zijn we teruggegaan naar het hotel.

De volgende ochtend vertrokken we naar Hanoi. Dit was weer 4 uur met de bus. We hebben eerst wat geluncht en daarna de omgeving verkent. We hebben een korte tour gedaan in een soort golfkarretjes, die ons naar wat sights brachten. We hebben een markt bezocht, St. Jacobs Cathedral en the operahouse. Daarna zijn we naar het hotel gegaan voor een powernap, want we wilde gaan stappen omdat een meisje van de tour jarig was. We zijn eerst met zijn allen gaan eten in een lokaal restaurantje. Daarna zijn we naar de bar gegaan waar we gratis shots en shisha kregen. We hebben flink gedanst en gedronken. Na een aantal uur waren we het wel zat en zijn terug gegaan om te slapen.

De volgende ochtend zijn we gaan ontbijten en besloten we wat dingen te bezoeken. We zijn naar de Hoa Lo gevangenis gegaan. Deze gevangenis is door de Fransen gebruikt om Vietnamese rebellen op te sluiten en te martelen. Het was erg indrukwekkend om te zien. Daarna zijn we naar de temple of literature gegaan, maar zijn door de harde regen niet heel lang gebleven. Ondertussen heb ik ook al zoveel tempels bezocht, dat het niet meer heel speciaal is. We zijn met de taxi terug naar het hotel gegaan om met zijn alle te eten. Omdat het de laatste avond was voor vele (onder andere voor mij), zijn we weer naar de bar gegaan. Ik was erg moe maar wilde de laatste avond met de groep vieren. Sommige vertrekken nu vanuit Hanoi naar huis, sommige gaan verder met de tour naar Laos.

Vanochtend zijn we naar Ho Chi Minh mausoleum gegaan. Daar ligt Ho Chi Minh na al die jaren nog steeds opgebaard. Vietnamese kunnen hem hier gedenken en het is ook open voor toerisme. Het mausoleum is gratis en omdat Ho Chi Minh een belangrijk aandeel had in Vietnam, wilde we graag gaan kijken. Het was erg streng beveiligd. We moesten onze schouders en knieën bedekken en moesten in rijen van 2 lopen. Verder mochten we niet praten, moesten de tassen en camera's afgegeven worden en mochten we niet met onze armen gekruist of met de handen in de zakken lopen. Als we te snel liepen floten ze ons terug, maar ook als we te langzaam liepen. Het was ergens heel vreemd, maar vond het leuk om te zien hoe ze dit doen. Na het mausoleum zijn we nog het museum in geweest, waar je een tijdlijn had van het presidentschap van Ho Chi Minh gedurende de oorlog met de Fransen. Daarna zijn we naar het hotel gelopen en waren erg nat geregend en koud. De temperatuur is gedaald naar 14 graden.

De groep vertrok naar Laos, dus het was tijd om afscheid te nemen. Heel jammer, maar ga weer een nieuw avontuur tegemoet. Ondertussen ben ik ingecheckt in mijn hostel voor vannacht. Nu heb ik een paar uurtjes voor mezelf om mijn reis naar Laos uit te stippelen. Ik vlieg morgen naar Luang Prabang in Laos om daar alleen verder te reizen. Ik vind het erg spannend, maar heb er ook zin in. Na 1 maand vrijwilligen met dezelfde groep en 2 weken reizen binnen een groep, is het nu tijd voor het alleen reizen. Het is zo bizar hoe snel de tijd hier gaat. Ik ben er ondertussen al 1,5 maand en ben dus over de helft.

• 12 Januari 2017 - 14:05

Marilou:

Spannend noek! Je hebt er al een mooie tijd op zitten maar in denk dat je de komende 1,5 maand ook heel veel gave dingen gaat doen. Geniet ervan! Je huisje is trots op je <3 Dikke kus!