Pakse en 4000 islands - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Anoek Hoogbergen - WaarBenJij.nu Pakse en 4000 islands - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Anoek Hoogbergen - WaarBenJij.nu

Pakse en 4000 islands

Door: Anoek

Blijf op de hoogte en volg Anoek

28 Januari 2017 | Laos, Don Det Tok

De nachtbus naar Pakse was minder erg dan ik dacht, maar was niet heel comfortabel. Ik had een 1,5 persoonsbed die ik moest delen met een onbekende. 12 uur lang proberen te slapen naast een onbekende is niet makkelijk. De vrouw naast me was een Italiaanse vrouw, gelukkig heel aardig. Het slapen ging beter dan verwacht, we lagen met onze ruggen naar elkaar toe. Ik kon alleen niet naar het toilet, want dan moest ik over haar heen klimmen in een hobbelige bus. Maar al met al was het prima en kwamen we in de ochtend aan in Pakse. Pakse ligt in het zuiden van Laos en is dus ook een stukje warmer. Ik ging opzoek maar mijn hotel, wat echt een gedoe was. Het adres op de boekingsite klopte blijkbaar niet, dus stond bij het verkeerde adres. Daarna zag ik op mijn map dat er twee waren met dezelfde naam, maar ook de ander was geen hotel. Een man kwam naar me toe omdat ik al een aantal keer voorbij gelopen was en vroeg wat ik zocht. Ik liet hem mijn boeking zien en hij wees me de weg. Op de site stond ook de naam van het hotel blijkbaar verkeerd gespeld, vandaar de lange zoektocht. Na 1,5 uur lopen kon ik eindelijk neerploffen, dacht ik. Aangekomen in het "hotel" kwam ik bij allemaal kamers buiten op een rij terecht. Het zag er niet best uit. De eigenaren spraken geen woord Engels en wisten niks van een reservering. Ze brachten me naar een kamer die te vies voor woorden was met super veel beesten. Ik vroeg om de sleutel maar dat duurde een tijd voor hij snapte wat ik bedoelde. Ik was er al lang klaar mee dus besloot weg te gaan. Mijn intuïtie zei dat ik hier niet moest blijven. Dus ik ben weer helemaal terug gelopen naar het centrum, dit hotel bleek ver weg te zijn. Ik heb een hotel gevonden die betaalbaar was en ben daar maar heen gegaan. De kamer daar was ook niet heel schoon, maar zag er wel beter uit dan de ander en had goed werkende airconditioning. Nu kon ik eindelijk nog een klein dutje doen. Ik werd pas laar in de middag wakker, later dan gepland maar blijkbaar had ik dat nodig. Ik ben wat gaan eten en heb voor de volgende dag een trekking geboekt naar het bolaven plateau. Ik moest daar energie voor hebben dus besloot lekker op tijd te slapen.

De volgde ochtend werd ik om 8.00 uur opgehaald voor de trekking. Het bolaven plateau is een gebied in de bergen en daar heb je veel natuur, koffie- en theeplantages en verschillende etnische groepen. De minibus bracht ons naar verschillende watervallen, plantages en natuurgebieden. Het was heel mooi om daar doorheen te wandelen. Rond 18.00 uur kwamen we weer terug in de stad. Tijdens de trekking heb ik een aantal leuke mensen leren kennen, waarmee we uit eten zijn geweest. Daarna kochten we een fles wijn en hebben die op het terras van het hotel gedronken. Toen werd ik erg moe en was het tijd om te slapen.

De volgende dag moest ik uitchecken in het hotel. Één van de meiden van de trekking had een kamer voor 2, dus kon een nachtje bij haar slapen voordat ik naar Don Det vertrok. Ik ben verhuisd van hotel en toen besloten we naar de grote gouden buddha op de berg te gaan. We namen een tuktuk en die zou op ons wachten om ons ook weer terug te brengen. 1 uur is genoeg zeiden we tegen hem. Maar het duurde allemaal veel langer. De eerste meters waren trappen dus dit ging wel. Daarna was de trap kapot en moesten we onszelf omhoog trekken aan rotsen en bomen. Het duurde erg lang en kwamen super kapot boven. Het was ook erg warm en nergens was schaduw. Het uitzicht was het overigens wel waard! We hadden uitzicht over de hele stad en de rivier. Na een tijdje daar gezeten te hebben moesten we weer terug, want de tuktuk was aan het wachten en we waren al meer dan een uur weg. De weg terug was nog lastiger, we gleden overal weg en was blij dat we heelhuids beneden kwamen. Gelukkig was de tuktuk er nog en hij begon hard te lachen toen hij ons zag komen aanstrompelen met vieze kleding en rode gezichten. Het was een intensieve dag, maar ook erg grappig en het was het waard. Toen we terug kwamen zaten de jongens op het terras van ons hotel te relaxen. Na een douche en schonen kleren zijn we bij hen gaan zitten en hebben daar tot de avond gezeten. We hebben ergens wat gegeten en toen moesten de jongens de bus halen en namen we afscheid. We zijn nog op het terras een biertje gaan drinken en er schoven wat Australiërs aan voor een praatje. Ik moest de volgende ochtend vroeg de bus hebben naar Don Det, maar het was zo gezellig dat ik de tijd vergat. De volgende ochtend was het dus veel te vroeg, maar moest ik mijn bed uit om de bus te halen. Ik nam afscheid van het meisje en ging richting de bus.

De bus bracht me naar een veerpond en vanaf daar bracht een boot me naar het eiland. Aangekomen op Don Det had ik nog niks geboekt, dus ging op zoek naar een plek. Ik wilde graag een bungalow met hangmat aan de zonsondergang kant. Ik vond er een voor €2,50 per nacht dus ik heb die genomen. Ik heb voor 3 nachten betaald, om lekker 3 dagen bij te komen op het eiland voor ik naar Cambodja vertrek. De eerste dag heb ik eigenlijk niks gedaan. Ik ontmoete twee meiden op de bus en die namen de bungalow naast me. We hebben de dag een beetje gerelaxt en zijn alleen s'avonds na het kijken van de zonsondergang wat gaan eten. We wilde daarna nog ergens wat gaan drinken, maar alle barren waren leeg. Toch raar voor een eiland dat bekend staat onder backpackers. Later hoorde we dat aan de andere kant van het eiland er meer feest is, maar dat komt omdat ze daar allerlei soorten drugs verkopen. Daar zaten we ook niet echt op te wachten. De eerste nacht had ik wel wat problemen met slapen, alle geluiden zijn nieuw en heel anders dan in de stad. Ook zat er een dikke grote kakkerlak op mijn klamboe dus het duurde even voor ik rustig kon slapen.

De volgende dag heb ik lekker uitgeslapen en na het ontbijt een fiets gehuurd. Met de fiets ben ik gaan rondrijden en gaan kijken op het aangrenzende eiland, Don Khong. Daar heb ik door de natuur gefietst waar ik watervallen tegenkwam en ik wilde de zeldzame dolfijnen spotten. Deze waren er helaas niet toen ik er was. Tegen de avond kwam ik terug en heb ik lekker in mijn hangmat genoten van de zonsondergang. Daarna ben ik met de meiden weer wat gaan eten en een biertje gedronken. De laatste dag heb ik echt alleen maar gerelaxt en mijn boek uitgelezen. Ik had dit even nodig om op te laden voor de laatste twee weken reizen. De volgende ochtend moest ik vroeg op om met de boot terug naar het vaste land te gaan en vanuit daar de bus naar de Cambodjaanse grens te pakken. Daar zal ik de laatste twee weken zijn, voor ik naar Bangkok ga voor mijn vlucht terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anoek

Hey allemaal, Leuk dat jullie mee willen lezen met mijn reis naar Vietnam. Laos, Cambodja en Bangkok. Ik probeer zoveel mogelijk te posten, maar dit zal liggen aan mijn tijd en de mogelijkheid van het internet. Liefs, Anoek

Actief sinds 22 Nov. 2016
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 89611

Voorgaande reizen:

03 December 2016 - 10 Februari 2017

Zuid-Oost Azië / Indochina

Landen bezocht: