Kerstweekend in Dalat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Anoek Hoogbergen - WaarBenJij.nu Kerstweekend in Dalat - Reisverslag uit Ðà Lạt, Vietnam van Anoek Hoogbergen - WaarBenJij.nu

Kerstweekend in Dalat

Door: Anoek

Blijf op de hoogte en volg Anoek

26 December 2016 | Vietnam, Ðà Lạt

Mijn laatste week vrijwilligerswerk is ingegaan. De tijd gaat zo ongelofelijk snel, ben er al bijna een maand. Begin het nu echt leuk te vinden met de vrijwilligers en de mensen in de food shop. Daarom vind ik het jammer dat ik vrijdag al vertrek, maar heb ook zin in het volgende avontuur.

Afgelopen weekend ben ik met een groepje vrijwilligers naar Dalat geweest. Dit is een Frans stadje in de bergen, ongeveer 5-6 uur rijden vanaf Saigon. Omdat het in de bergen ligt is het veel koeler. Het was 21 graden en lekker zonnig. Was even toe aan verkoeling! Het stadje was super gezellig en veel minder chaotisch dan Saigon. We namen een sleeping bus in de nacht, we vertrokken om 00.00 uur en kwamen rond 06.00 uur aan in Dalat. De hostel waar we verbleven was prima, lekkere bedden en goede douche. We hadden een 4 persoonskamer met eigen badkamer. We zaten in het midden van het centrum dus konden alles lopend doen. Vrijdag ochtend kwamen we aan en zijn toen even gaan slapen, omdat je in de sleeping bus toch niet echt goed slaapt door de hobbelige wegen, toeterend verkeer en snurkende medepassagiers. Daarna zijn we het stadje gaan verkennen met een wandeling en daarna hebben we een taxi gepakt naar de berg langbiang. Daar wilden we omhoog hiken, dit was 2 uur heen en 2 uur terug. De eerste meters waren prima te doen maar daarna werd het heel zwaar en steeds steiler. Na lang zuchten en steunen besloten we terug naar beneden te lopen en de jeep omhoog te nemen. Daar hebben we een tijdje van het uitzicht genoten en zijn toen naar beneden gewandeld. Het naar beneden lopen was trouwens ook heel zwaar, maar dit keer besloten we door te gaan. Met kramp in onze kuiten kwamen we terug in ons hostel. Het was familie avond, dus kregen we een lesje spring rolls maken en aten die gezamenlijk op. Daarna besloten we nog even naar de avondmarkt te gaan en vervolgens helemaal gesloopt in bed te duiken.

Voor de zaterdag hebben we een motorbike tour geboekt. Ik vond dit heel eng en wilde eigenlijk niet, maar heb het toch gedaan. Dalat heeft veel motorbike tours om de omgeving optimaal te kunnen verkennen. De eerste 10 minuten achterop was ik er niet zo zeker van of ik dit vol ging houden, maar daarna werd het eigenlijk super leuk. De bestuurders weten wat ze doen en gaven echt om onze veiligheid. Ze stopte overal wat wij wilde zien en vertelde er dan iets over. We hebben hele gave dingen gezien. We zijn gestopt bij crazy house, een park met grappige architectuur. Overal moest je klimmen en klauteren dus we voelde ons echt weer even kind. Ook zijn we gestopt bij de dragon pagode. Deze pagode was zo mooi om te zien, we hebben er veel tijd besteedt en keken onze ogen uit. We hebben vervolgens een koffieplantage bezocht waar we de bonen mochten proeven. De bonen zijn niet bruin zoals wij ze kennen, dus we dachten eerst dat het fruit was totdat we het mochten proeven. Daarna zijn we in cable cars gegaan, karrtjes die tussen twee bergen door bewogen en hierdoor was er een mooi uitzicht. Aan de andere kant hebben we een mooie tempel bezocht. We zijn ook gestopt bij een oud treinstation, wat eigenlijk niet heel bijzonder was. Als laatste bezochten we een waterval. De waterval was ver omlaag wandelen dus was er een soort rodelbaan om je naar boven en beneden te leiden. Je moest je eigen karretje besturen en dat was super grappig. De waterval was mooi, maar had er iets meer van verwacht. We besloten omhoog te lopen in plaats van de rodelbaan te nemen, maar daar hadden we al snel spijt van. Wat een klim was dat!! Veel trappen en steile hellingen en de spierpijn van de dag ervoor werkte ook niet mee. We hebben in ieder geval genoeg bewogen die dagen. Nadat de motors ons hadden afgezet bij ons hostel hebben we een kersttaart gekocht en gegeten, het was immers kerstavond. Daarna zijn we in een restaurantje gaan eten en zijn we gaan douchen en omkleden om naar een bar te gaan. Er kwamen nog een paar vrijwilligers die in een ander hostel verbleven een drankje doen in ons hostel. We hebben daar lang staan tafelvoetballen en ondertussen ook andere uit het hostel ontmoet. Met zijn alle zijn we naar een bar gegaan. Daar was het heel druk, maar had een leuke sfeer. Na een paar biertjes en een shisha zijn we naar een night club gegaan. De jongens vertelde ons dat het 10 minuten lopen was, maar hebben er 1,5 uur over gedaan omdat ze verkeerd bleven lopen. Toen we het wilde opgeven zagen we de night club. De night club was niet zo druk en de muziek was ook niet leuk. Wel was het leuk even te dansen. Na een tijdje besloten we terug te gaan en realiseerde ons dat de club om de hoek was, dus hadden op de heenweg de hele stad doorgelopen. Zondag hebben we uitgeslapen en wilde we nog een andere waterval bezoeken, maar voor we allemaal gedoucht waren hadden we geen puf meer. Het waren twee volle en zware dagen dus besloten lekker te brunchen en moesten om 14.00 de bus naar Saigon terug nemen. De bus deed er dit keer ruim 7 uur over, omdat het zo hard regende. Onderweg zagen we gekantelde vrachtwagens in de smalle bergweggetjes dus werd wel even bang. Gelukkig ging het allemaal goed en heb ik nog wat geslapen in de bus.

Voor aanstaande vrijdag heb ik een hostel geboekt in het centrum. Hier blijf ik dan tot oud en nieuw en vertrek 1 januari met de groepstour Vietnam. Ik ga 12 dagen met een groep door Vietnam reizen van Saigon in het zuiden naar Hanoi in het noorden. Ben heel benieuwd hoe de rest van Vietnam is en kan niet wachten om weg te gaan uit Saigon. Het is voor mij veel te druk en de luchtvochtigheid is vermoeiend. Heb een super leuke tijd hier gehad maar ik merk dat 1 maand hier voor mij voldoende is. Ik heb veel zin in de rest van de tour en daarna mijn backpacktrip.